Väder, recensioner och annat

Hittade detta av en slump på en bokblogg igår kväll, och i slutet av inlägget finns en annan recensionIMG_6187

Jag älskar när det drar ihop sig till regn, när det mörknar och allt runt en tycks stillna  minuterna innan. När man kan känna doften av dropparna innan de faller. Alla borde älska regn just nu, grundvattennivåerna är redan låga läste jag häromdagen. Jag tycker mycket om snö också, fast inte när det ligger som ett vitt täcke på studsmattan i maj. Vädret gör som det själv vill, och vi har gjort som vi vill med jorden, och det finns ingen som inte borde åtminstone reflektera över det. Och gärna göra något mer. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det är ett skönt motto att försöka leva efter, och dessutom så sant.

Något jag brukar säga när speciellt ett av barnen känner stress och även viss prestationsångest gällande skolan, är Oavsett vad du gör kommer det alltid att finnas dem som är bättre än dig, och dem som är sämre. Och vi är alla bra på olika saker. Det är alltså ingen som helst mening att jämföra sig med andra än sig själv. Gör bara ditt bästa. Och, brukar jag lägga till, ibland orkar man inte göra sitt bästa och det är helt okej.

Jag har märkt att de orden hjälper min tonåring och det bästa är ju att det även är sant. När Skuggvinter gavs ut var jag så nervös att jag…hittar inga ord här faktiskt. Men jag minns att jag stärkte mig med att läsa recensioner av etablerade författares böcker. Och jag läste inte de som var bra utan tvärtom, de som sågade. Och så skapade jag mitt eget motto; Det finns ingen bok som alla gillar. (Men förhoppningsvis kommer någon gilla min). Sedan dess har jag fått ganska många recensioner, och vet ni vad, samtliga bokbloggar som läst, har gillat:) Lägsta betyg 3 och högsta 5. Vilken lycka! Nu kan det ju förstås finnas sådana jag inte sett. Igår hittade jag en på Goodreads, som jag tyckte var intressant, dels för att den var skriven av en man, övriga har varit kvinnor. Du kan läsa den nedan, eller på Goodreads såklart. Min plan är för övrigt att lägga ut recensioner av Skuggvinter här snart. För det blir tyvärr ingen uppfräschning av min blogg för tillfället, han som skulle göra det har inte tid. Men, men…det kommer andra tillfällen.

Nu är frågan hur jag, som en avslutning på detta inlägg, ska knyta ihop det med väderbeskrivningarna i början? För som alla deckarälskare avskyr jag lösa trådar. Jo, just det, jag skulle ju nämna min psykologiska thriller Vårskogen. Där känns det, efter en lång tid av torka och sedan synopsis-skapande, som om det drar ihop sig till en period av riktigt, rikligt skrivande. Äntligen!

Allra största TACK till dig som läste, och om du som jag suttit still för mycket vid datorn, gå gärna ut och dansa en regndans. Eller gå i alla fall ut. Det är alltid bra;) Ta hand om dig!

Recensionen jag hittade på Goodreads Helt ok debutbok! Jag är nog inte bokens primära målgrupp men drogs in i handlingen ändå. Ibland kunde jag bli irriterad på huvudpersonen Alice, skärp till dig lite tack! Sebastian var inte heller helt övertygande medan resten av galleriet var bra. Gillar man orden känna och känsla i alla dess böjningsformer så är detta boken för dig! Dock var plotten intressant och man fick inblick i Alices ångest och skräck.

18 reaktioner på ”Väder, recensioner och annat

1. Hille skriver:

Många tänkvärda ord! Jag blir inte lika upprörd när det kommer regn, då vi behöver detta så väl! Lyckat till med fortsatt skrivande och grattis till recensionen👏🏻📗

Gillad av 1 person

2. skuggvinter skriver:

Tack! Javisst behöver vi regn. Har lagt in en bild på något kul jag också hittade på nätet igår, så kika gärna in igen;)

Gilla

3. Skriva läsa leva skriver:

Jag har sedan jag beslutade bli författare haft en rätt cool inställning till respons på mina texter (innan skrev jag men ingen fick se vad). Om någon ogillat har det inte gjort så mycket. Jag hoppas verkligen jag kan vara lika cool när det handlar om en publicerad bok. Får tänka på dig om jag blir ”ocool” och detta med att alla inte kan gilla det en skrivit. Bra inställning. 🙂

Gillad av 1 person

• Louise Baumgärtner skriver:

Jag har verkligen också gjort en resa från att inte ha velat visa någon vad jag skrev och fram till nu, och det är ju en total skillnad. Har läst ett fåtal omdömen på nätet av privatpersoner som verkligen inte gillat min bok, och det har svidit. Men då har jag tröstat mig med alla bra recensioner, och som sagt; jag läste omdömen av hyllade böcker innan Skuggvinter kom ut som t ex Kvinnan på tåget, och även där kunde man hitta personer som skrev att de verkligen inte förstod varför den blivit en hit. Och då tänkte jag att det är just så; smaken är olika vare sig det gäller mat, musik, vart man bosätter sig, eller böcker. Och det är ganska skönt att det är så, när allt kommer omkring;)

Gillad av 1 person

4. Malin.V.Olsson skriver:

Vad roligt att du känner att skrivandet är på väg att lossna igen. Lycka till med skapandet! 🌸 Och det är verkligen tur att det skrivs böcker inom många olika genres och med helt olika berättarstilar, alla kan ju omöjligt gilla allt, precis som du säger. 😊
    Ps…Nu är jag igång med Skuggvinter! Sträckläste igår kväll fram till att den första lappen i väskan dök upp. Så spänd på fortsättningen! ❤

Gillad av 1 person

• skuggvinter skriver:

Det är så himla härligt att vara igång igen, även om det inte är så länge som det brukade vara. (p g a utmattningen) Än. Vad roligt att du tycker att min bok är spännande. Jag började läsa din igår kväll, och gillar också! Inte min genre egentligen, men jo, kanske lite, för hittar jag en bra historia kan jag uppskatta fantasy och science fiction. Ska snart lägga upp den på bloggen 🙂

Gilla

• Louise Baumgärtner skriver:

Jo, onekligen är jag fast i spänningsträsket, men jag tror att det beror ganska mycket på att jag inte orkar sträcka mig ut ur min bekvämlighetszon så ofta. För ett knappt år sedan läste jag en fantasy jag tyckte om (byta bok är bra;), och som sagt; jag har börjat på din och gillar! Du skriver bra och medryckande så att man vill fortsätta läsa och det är ju huvudsaken! Dessutom är jag fascinerad av rymden, så jag ser fram emot att fortsätta ikväll, även om det p g a trötthet ofta inte blir långa stunder.

Gilla

5. Eva-Lisa skriver:

Det är alltid skoj att hitta positiva recensioner och som du skriver, ingen kan skriva så att alla gillar det 🙂
    Jag vet inte om jag är mindre känslig än andra författare, men jag har inte ont av om någon nu inte gillar min bok, inte ens om någon blivit upprörd (vilket en del har blivit). I slutändan är det ju bättre att ha berört, än att inte ha gjort det alls 😀

Gillad av 1 person

• Louise Baumgärtner skriver:

Visst blir man glad av positiva recensioner:) Och precis som du skriver sa en av personalen på en Akademibokhandel i Stockholm, då jag berättade om ett riktigt dåligt omdöme Skuggvinter fått. ”Det kan faktiskt vara ett gott betyg, sa hon, när någon tycker till starkt har boken ändå gjort ett stort avtryck”. Det har jag faktiskt haft med mig sedan. Och min bok har väckt känslor. Det är inte bara en person som har sagt / skrivit om hur arga de varit på Alice. Så jag håller med dig; bättre att ha berört! Kan gissa att dina böcker väckt känslor, ja, de är annorlunda, karaktärerna inte minst;) Vill fortfarande beställa Gärningsspelarna men pengarna har saknats, det har blivit lån från Biblioteket och en och annan byta – bok – affär. Men den som väntar på något gott…;

Gillad av 1 person

• Eva-Lisa skriver:

Ja, då har man berört och det är ju bättre än att folk läser boken med en axelryckning och glömmer den sedan 😉
        Ingen fara. Du hinner säkert läsa den när ekonomin blir bättre 🙂

Gillad av 1 person

• Louise Baumgärtner skriver:

Ja, det är bättre att folk blir berörda än att de inte blir det. Även om de ibland blir VÄLDIGT berörda. Skuggvinter har ju otrohet som bas som du vet, och så är Alice dessutom gravid och det väcker mycket hos många. Det fanns en person som sa till mig, efter att ha läst boken ”Du ser så himla trevlig ut, men man fattar ju att det pågår en del annat därinne också”. Jag tog det nog på rätt sätt för jag småler fortfarande när jag tänker på det;) När skattepengarna kommer ska jag beställa Gärningsspelarna, ser fram emot den för jag gillar dina böcker och karaktärer!

Gilla

6. Kristine skriver:

Grattis till annu en recension syrran. Tank vilken gava det àr, det har med bloggar att fa glimtar av sa manga àsikter o tankar, fantastiskt!!! Recensionen gav mig intrycket av att vara sa ”rakt pa sak” o okonstlad oxa. Nar far man en ny inblick i varskogen?!? Kramar syrran

Gillad av 1 person

• skuggvinter skriver:

Tack syrran! Jag älskar bloggar, både bokbloggar för man hittar ofta bra tips på böcker att läsa där, och bloggare som själva skriver / är författare. Säg bara till om du vill att jag skickar lite ur Vårskogen till dig så gör jag det. Kram och hälsa killarna!

Gilla